Ik verbaas me over het gedrag van sommigen van mijn docenten. Neem de leraar die eet in de klas, te laat in de les komt of de docent die ons strak aan onze planning houdt en zelf geen planning lijkt te hebben. Tenminste, soms moeten we twee weken wachten voordat voordat hij überhaupt begint met nakijken. ‘Nog geen tijd gehad’, is dan de reactie. Dat zou ik ook wel willen zeggen als ik het te druk heb voor een toets om te leren. Ons gedrag wordt soms meteen afgestraft zonder een gesprek. Bijvoorbeeld: laatst moest mijn vriendin Rebekah twee uur nakomen, omdat ze van het vele huiswerk een halve zin niet had gemaakt. Verder was er niks gebeurd en maakt ze haar huiswerk altijd trouw. Door deze maatregelen ontstaat er al gauw een negatieve relatie tussen docent en leerlingen. Ik ben gemotiveerd voor een vak als er een goede band is tussen de leraar en ons. Leraren die geen klas voor zich zien, maar elke leerling persoonlijk, ieder met z’n eigen verhaal. Ik heb veel respect voor leraren die ons begrijpen en het goede voorbeeld geven. Wat je zegt doe je zelf!
Naomi de Vries (14 jaar) | leerling klas Atheneum 2 | vriesdenaomi@hotmail.com
Deze column is eerder geplaatst in de Bildung Scheurkalender op 19 februari 2019 (ISVW uitgevers).