Praktijkvoorbeelden

Leerlingen een stem geven is al vaak uitgeprobeerd. En er volgen steeds nieuwe experimenten. We delen voorbeelden van praktijken.

Heb je zelf een goede tool of werk je in een succesvolle praktijk waarin leerlingen werkelijke inspraak hebben? Neem contact op met Piet van der Ploeg, p.a.van.der.ploeg@rug.nl.


Nieuw

Marc Brasof en Anne Spector laten zien hoe vruchtbaar het kan zijn om student voice en burgerschapsvorming met elkaar in verband te brengen. Lees hier het artikel.

Samenvatting:

“Building democracies in K-8 schools is a promising approach to increasing young people and educators’ civic knowledge, skills and dispositions. The Rendell Center for Civics and Civics Engagement leveraged strategies and concepts from the fields of civic education, student voice, and distributed leadership to build a youth-adult school governance system and schoolwide civic literacy curriculum at Edwin M. Stanton Elementary School in the School District of Philadelphia. Their yearlong effort to build schoolwide civic learning illustrates how civics can be an effective conduit for connecting curriculum and leadership practices: School improvement becomes both a collective endeavor and a means for teaching active citizenship.”


Voor de Australische overheid stelden Sandra Mahar en haar collega’s in 2007 een rapport samen over student voice. In het tweede deel worden zeventien praktijken beschreven.

Samenvatting:

“Part 2 is a review of how Australian jurisdictions are promoting student voice and includes a range of initiatives within the Victorian education system that are contributing to improved teaching and learning, teacher-student relationships and productive learning experiences. It also ensures that the needs of individual students guide the design of personalised learning plans.”